573 112 101 Bezpieczne płatności Gwarancja satysfakcji Gwarancja jakości

Skrzywienie kręgosłupa. Jak je rozpoznać?|

Skrzywienie kręgosłupa.

Jak je rozpoznać samemu?

 

W tym artykule nie będę się rozpisywał, czym jest skolioza i jak powstaje. Skupię się na tym, jak ją rozpoznać i wytłumaczyć i jak z nią żyć.

Coś boli w kręgosłupie? 

Pamiętajcie podstawową zasadę. Zawsze boli to miejsce, w którym kręgosłup jest najsłabszy lub najbardziej obciążony. Najsłabszy w całym paśmie przenoszenia obciążenia:

  • osiowego - czyli z góry na dół, 
  • bocznego - skłon tułowia na bok,
  • skrętnego - skręt tułowia tak, aby popatrzeć za siebie.

Skolioza. Pokazany na rysunku napięty łuk naciąga się i nadwyręża w najsłabszym miejscu. Skrzywienie kręgosłupa (skolioza) również stwarza takie warunki. Łuk, jaki widzimy powoduje powstanie specyficznych i trudnych warunków mięśniowo-stawowo-więzadłowych.

Mięśnie i więzadła po stronie wypukłej łuku skoliozy dorosłych oraz dzieci są naciągnięte, słabiej odżywione oraz słabiej reagują na bodźce dynamiczne np. reakcja obronna na rozciąganie.

Stawy kręgosłupa są rozciągnięte, nie trzymają osi stawu. W obrazie funkcjonalnym mięsień jest cieńszy, rozciągnięty i dużo słabszy od swojego odpowiednika.

Mięśnie i więzadła po stronie wklęsłej łuku skoliozy są zazwyczaj rozluźnione. Są krótsze, masywniejsze i pracują w niewielkich zakresach ruchu. 

Powierzchnie stawowe są luźne i również nie trzymają osi, lecz w przeciwnym kierunku niż te po drugiej stronie.

Łuk skrzywienia ma swój początek i ma też koniec.  Przechodzą one w inny łuk lub są kompensowane ustawieniem dużej struktury kostnej głowy lub kości krzyżowej. Przyczyną powstawania takiego łuku jest nieprawidłowe przenoszenie ciężaru głowy w dół lub - o czym mało osób wie - przenoszenia odbicia ciężaru od podłoża.

Przenoszenie odbicia najlepiej zrozumieć, kiedy stoimy prosto przed lustrem i patrzymy na ustawienie bioder - przyjmijmy, że są równo. Zróbmy wojskową komendę spocznij. Jedno biodro idzie w górę, drugie w dół. W czasie chodu takie ruchy występują naprzemiennie, chyba, że skaczemy lub idziemy na jednej nodze (np. o kulach). Najczęśściej takie przenoszenie powoduje skoliozę kręgosłupa lędźwiowego, a kompensacyjnie piersiowego.

Powstawanie skoliozy jest mało zauważalne, a pierwsze objawy zwykle nie są poważnie brane pod uwagę. Na co należałoby zwrócić naszą atencję?

Ustawienie głowy

Przez skórę nie zobaczymy, czy kręgi są ustawione w łuk i nawet nie zobaczymy tego patrząc na kark. Możemy zaobserwować różnicę jedynie w napięciu dwóch mięśni po bokach szyi. Takie różnice mogą świadczyć o skoliozie. Oczywiście taka obserwacja nie może być prowadzona przez 10 sekund, ale przyjrzyjcie się swoim bliskim jak stoją z dalszej odległości na wprost.

Jeśli z tak asymetrycznie napiętymi mięśniami zobaczycie niesymetryczne ustawienie barków (jeden w górę, drugi w dół). Jest już duże prawdopodobieństwo skrzywienia kręgosłupa.

Ustawienie bioder i chód 

To będzie trudniejsza sprawa dla niewprawionych osób, ale takie objawy można zaobserwować w czasie chodu. Jeden z pośladków opada nieznacznie niżej lub podnosi się wyżej. Najczęściej chodzi o wychwycenie asymetrii pomiędzy prawą a lewą stroną bioder. Takie niewielkie utykanie - o ile nie jest połączone z efektem bólowym, może świadczyć o skoliozie.

Różnica w długości kończyn dolnych

Jeśli jedna noga od stołu jest wyższa, to blat po tej stronie idzie w górę. Taka sama sytuacja jest z nogami. Jeśli prawa noga jest dłuższa, to cała miednica podnosi się po stronie prawej. Kręgosłup, który schodzi do kości miednicy, musi się wygiąć łukiem w lewą stroną.

Jak sprawdzić, czy ktoś ma dłuższą nogę?

Można to zmierzyć, ale lepiej zostawcie to fizjoterapeucie. Moim sposobem jest obserwacja, ścierania się podeszw butówWybierzcie takie buty, w których chodzicie po płaskiej powierzchni. Nie takie, w jakich uprawiacie sport i niech nie będą to szpilki ani buty na obcasach. But ma być na płaskiej podeszwie. Popatrzcie, jak starła się podeszwa. Ścieranie się buta po jednej stronie świadczy o krótszej wysokości podparcia (noga + biodro). Jeśli ściera się pięta i palce tzn. że noga jest krótsza. Krótsza noga spada na ziemię z wyższej wysokości, dlatego bardziej ściera podeszwę.  

But może ścierać się równocześnie od pięty lub palców, ale to już sprawa dotycząca rotacji kości biodrowej. Jeśli zaobserwujecie takie różnice, to pozostaje wam dokończyć obserwację całego ciała.

Stańcie naprzeciw dużego lustra, najlepiej w bieliźnie lub stroju kąpielowym.

Zamknijcie oczy, nabierzcie powietrza w płuca. Zróbcie głęboki wydech i rozluźniając się, otwórzcie oczy.

Obserwujcie:

  • różnicę w wysokości rzepek w kolanach,
  • ustawienie bioder, góra, dół,
  • symetrię lub asymetrię klatki piersiowej,
  • ustawienie głowy i te dwa mięśnie, o których wspomniałem wyżej.

Jeśli większość tych różnic zobaczycie u siebie, oznacza to, że skolioza występuje.

Co zrobić ze skrzywieniem kręgosłupa? Jak wygląda leczenie skrzywienia kręgosłupa?
Nasz organizm jest tak fantastyczny, że stosuje różnego rodzaju kompensacje. Dlatego jedno skrzywienie przechodzi w drugie i dlatego nie chodzimy całkiem przekrzywieni w prawo lub lewo. Nie piszę tu o skrzywieniach totalnych, gdzie faktycznie osoby są mocno przechylone. Taki obraz kliniczny dają np. odnerwienie mięśni przykręgosłupowych, porażenia, choroby neurologiczne lub bardzo ciężki uraz.

Jeśli występują kompensacje tzn., że organizm się broni i należy mu tylko pomóc.

Przyjmuje się, że małe skoliozy można wyleczyć i ustawić do pionu do 10 -12 roku życia. Wiąże się to z okresem dojrzewania. Później dokonuje się prób naprawy, ale kończy się to w 90% tylko ustabilizowaniem kręgosłupa.

“Ustabilizowanie” to jest dobre słowo. Należy robić wszystko, aby skolioza się nie pogłębiała. Wzmacniać te napięte po stronie wypukłej łuku, rozluźniając po wklęsłej. Obie strony powinny dostawać impulsy obciążenia mięśniowego, lecz różnica w intensywności i rodzajach ćwiczeń powinna być inna.

Dla zainteresowanych wspomnę o ćwiczeniach siłowych:

  • asymetrycznych,
  • w skurczach dynamicznych i izometrycznych (również takich masażach),
  • technikach powięziowych,
  • ćwiczeniach w oporze grawitacyjnym i antygrawitacyjnych.

Możemy też pomóc w kompensacji leczenia bocznego skrzywienia:

  • Na krótszą nogę - dobrze dobrana wkładka do obuwia. Cała a nie tylko pod piętę. Tylko po konsultacji z fizjoterapeutą. Asymetryczne kapcie, jako uzupełnienie kompensacji w domu;
  • Ortezy dynamiczne kręgosłupa;
  • Dobrze zrobiony taping;
  • Samokontrola postawy kilka razy dziennie;
  • Prawidłowe siedzenie z poduszką asymetryczną, tylko po konsultacji z dobrym fizjoterapeutą;
  • Wygodne łóżko.

Uwaga na koniec :)

Każdorazowo, po dłużej trwających pracach wymagających siły fizycznej dla całego ciała, należy wykonać zestaw ćwiczeń korygujących ustawienia kręgosłupa. Może to być kilka ćwiczeń jogi i basen.

Obserwujcie swoje ciało!

Pozdrawiam Was serdecznie!

Artur

do góry
Szablon Shoper Modern™ Reseller Shoper GrowCommerce
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl